Hoe bereken je BPM bij de import van je auto?
Bij het importeren van een personenauto moet je BPM aangifte doen. De BPM op nieuwe en gebruikte auto's is afhankelijk van de O2 uitstoot. Auto's die een lagere CO2 uitstoot hebben, betalen dus minder BPM. Naarmate een auto ouder is, wordt de BPM bij invoer lager. Maar als een auto minder waard wordt, daalt de BPM eveneens. De BPM bij invoer van een gebruikte auto kan op twee manieren worden bepaald:
- De afschrijvingstabel.
Hoe ouder de auto is, hoe lager de BPM.
- De koerslijst. De Belastingdienst Douanbe heeft twee koerslijsten geaccewpteerd: Xray en Autotelex. Deze koerslijsten geven een waarde. Als deze waarde 50% van de cataloguswaarde in Nederland is, dan betaalt u 50% van de oorspronkelijke BPM.
- Het taxatierapport. (ook wel genoemd de tegenbewijsregeling)
Het kan zijn dat een koerslijst niet voldoet omdat de in te voeren auto meer dan gemiddelde schade heeft en daardoor aanzienlijk minder waard is. In dit geval kan een registertaxateur de waarde bepalen. Hierdoor zal in geval van schade de waarde lager uitvallen, waardoor u minder BOM betaalt.
Je bent er vrij in om de meest aantrekkelijke regeling te kiezen en op basisd hiervan BPM aangifte ter doen bij het importeren van uw auto. Goois Autoteam kan je hierin adviseren en ontzorgen.
Andere veelgestelde vragen
- Waarom is er de youngtimer regeling?
- Wanneer is een auto een youngtimer?
- Welke klanten rijden youngtimers?
- Bijtelling
- Hoe werkt een zoekopdracht bij het Goois Autoteam?
- Ben ik goedkoper uit als ik een auto laat importeren door Goois Autoteam?
- Wat is een youngtimer?
- Youngtimerregeling, wat is dat?
- Waar kan ik de youngtimer van mijn keuze vinden?
- Kan ik een youngtimer leasen of financieren?
- Is een youngtimer schadelijk voor het milieu?
- Zijn de onderhoudskosten van een youngtimer hoog?
- Zijn youngtimers duur in gebruik?
- Zijn youngtimers betrouwbaar?
- Waarom handelt Goois Autoteam in youngtimers?
- Hoe stel ik de fiscale waarde van een youngtimer vast?