Restwaarden EV's nemen duikvlucht
De restwaarden van BEV’s nemen een duikvlucht. Dat schrijft Autotelex in zijn marktupdate. De daling schrijft Autotelex toe aan de toenemende aantallen EV’s uit bouwjaren 2018 en 2019 die uit de lease lopen. Ook merkt Autotelex op dat er een geringe vraag naar EV’s is bij Europese consumenten.
Eerder meldde Autotelex nog dat de prijsverlaging van Tesla een beperkt effect had op de restwaardes.
De daling van het restwaardeniveau is vorig jaar al ingezet en de vooruitzichten zijn volgens Autotelex niet goed. De combinatie van dalende nieuwprijzen (onder druk van Tesla), de toenemende stroom van gebruikte auto’s en weinig vraag aan de kant van de consument zet de restwaarden nog verder onder druk.
Autotelex ziet forse prijsdalingen: “Sinds april hebben wij stapsgewijs de marktontwikkelingen gevolgd en met name in de duurdere segmenten met bouwjaren 2018 en 2019 fors extra afgewaardeerd, denk aan nog zo’n zeven tot twaalf procent voor bijvoorbeeld de Tesla Model S en X en de Jaguar I-Pace.”
Autotelex voorziet dat ook het afschaffen van de MRB-vrijstelling in 2025 leidt tot een (nog) lagere vraag naar gebruikte EV’s. “De grote vraag is hoe lang de daling van restwaarden van elektrische auto’s nog voortzet.”
Export
Export biedt volgens Autotelex ook weinig mogelijkheden aangezien de prijzen in de rest van Europa lager liggen dan in Nederland. Er werden een kleine vierduizend EV’s geëxporteerd, met name de Model S (767 stuks), Model 3 (364), Jaguar I-Pace (309) en Volkswagen e-Golf (431).
Overigens concentreert de export zich vooral rondom de bouwjaren 2018 en 2019 en de import vanaf bouwjaar 2020 en jonger. Volgens Autotelex is dat een indicatie dat het groeiende aanbod vanuit de leasemarkt een weg vindt in Europa. Dit jaar werden er bijna duizend elektrische Peugeots 208 naar Nederland gehaald.
Bron: Automotive Mananagement